Proteiinipitoiset energiapyörykät

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat meille välttämättömiä. Ne ovat elimistömme rakennusaineita. Proteiinit toimivat ensisijaisesti suojaravintoaineina, mutta ne antavat tarvittaessa myös lisäenergiaa.

Saamme periaatteessa riittävästi proteiinia ruoan yhteydessä. Mikäli laihdutamme tai urheilemme, proteiinin tarve kasvaa. Sama nyrkkisääntö toimii myös sairastelun kohdalla. Ikäihmiset kuuluvat myös siihen sidosryhmään, jonka tulisi huolehtia lisääntyvästä proteiinin tarpeestaan.

Oheinen helppo resepti tarjoaa tien mutkattomaan proteiinitankkauksen. Simppeli valmistus onnistuu vaikka silmät kiinni.

Valmiita pyöryköitä kannattaa säilyttää jääkaapissa, jotta niiden rakenne säilyy riittävän jämäkkänä. Energiapyöryköiksi ristimäni pallot sopivat mainiosti vaikkapa välipaloiksi.

Energiapyörykät
15 – 20 kappaletta

  • 2 pss (a 200 g) mantelirouhetta
  • 2 dl Munax valkuaisjauhe
  • 4 rkl kaakaota
  • ​100 g kookosrasvaa
  • karvasmanteliöljyä
  • noin 1 dl kahvia
  • kookoshiutaleita
  • mausta halutessasi esim. vaniljalla.

1) Sekoita kaikki ainekset keskenään. Lisää kahvia vain sen verran, että saat massasta helposti muokattavan.

2) Pyöritä massa palloiksi ja pyörittele ne kookoshiutaleissa.

3) Laita valmiit pallot jähmettymään jääkaappiin ennen nauttimista.