Voiko fitness-urheilija tai kehonrakentaja sortua Runebergin torttuun helmikuussa? Kyllä voi, kun ainekset ovat kohdillaan.

Personal trainer Amanda Essénin resepti sisältää poikkeuksellisen määrän proteiinia, tehden suomenruotsalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin merkkipäivästä hitusen terveellisemmän.

Tarvitset:

Kuorrutus:

  • 2 rkl Maustamatonta tai vaniljarahkaa
  • 2 rkl Sokeroimatonta hilloa (resepti)

Kostutus:

  • 2 rkl punssia, maitoa, rommia ja steviatippoja esim. mansikan makua.

Työvaiheet:

  • Kuumenna uuni 180 asteeseen.
  • Vatkaa sähkövatkaimella valkuaiset kovaksi vaahdoksi, lisää sen jälkeen rahka ja sekoita lusikalla varovasti yhteen.
  • Sekoita toisessa kulhossa kuivat aineet yhteen, ennen kuin sekoitat kaikki ainekset valkuaisten joukkoon, vähän kerrallaan.
  • Lisää lopuksi muut ainekset joukkoon.
  • Kaada sekoitus muffinssivuokiin, paista noin30 minuuttia uunissa.
  • Anna muffinssien jäähtyä (jos et vielä ole tehnyt kuorrutusta, voit valmistaa sen samalla kun muffinsit on uunissa)
  • Kostuta ensin tortut halumallasi tavalla. Laita sen jälkeen keskelle torttua pieni määrä hilloa, ja rahka kuorrutusta.

Resepti ja kuva: Amanda Essén