Tuliko tehtyä uudenvuodenlupaus? Kananmuna on loistava ruoka ja raaka-aine kun ruokavaliota halutaan muuttaa painonhallinnan vuoksi.

Kananmuna on yksi helpoimmista proteiininlähteistä, joka kannattaa valita osaksi uutta vuotta. Syö kananmunaa esimerkiksi aamiaisella, niin saat proteiinia heti aamusta. Kananmunan on todettu myös pitävän nälkää erityisen hyvin.

Ilta-Sanomien julkaiseman artikkelin mukaan tärkein muutos painonpudotusta tavoitellessa on ruokavalion muutos. Kasvisten lisääminen ruokavalioon, säännöllinen ateriarytmi, runsaskaloristen herkkujen pois jättäminen, intuitiivinen syöminen ja nesteiden nauttimisen lisääminen ovat avain laihdutuksessa onnistumiseen.

Aineenvaihdunta kannattaa pitää aktiivisena. Ravitsemusasiantuntija, ETM Anu Kosonen kertoo Ilta-Sanomien haastattelussa, että ihminen pystyy pudottamaan painoaan pari kiloa jo sillä, että syö terveellisesti 3–4 tunnin välein.

Kasvikset, proteiinit, vesi ja hyvät rasvat ovat painonpudottajan parhaimmat lääkkeet, nälkä, stressi ja huonot yöunet puolestaan pahimpia vihollisia.

Kuva: Kristian Eloluoto

Kananmuna vie nälän ja pitää sen poissa

Kananmuna sopii erinomaisesti laihduttajan ruokavalioon. Kaiken lisäksi lääketiedekin on kananmunan kannalla.

– Kananmunat ovat vähäenergisiä, mutta runsaita ravintotiheydessä. Yhdistelmä mikroravinteita (vitamiinit ja mineraalit) ovat verrattain parempia kuin mikään muu yksittäinen ravintoaine tai ruoka. Sen lisäksi ne sisältävät proteiinia, joka on laadultaan parempaa kuin maitotuotteissa, mutta myös laadukkaampaa kuin lihasta saatava proteiini, kertoo biolääketieteen tutkija Bruce Griffin.

Griffin oli mukana tekemässä tutkimusta, jonka mukaan voitiin osoittaa että kananmunan nauttiminen edistää laihduttamista, viskeraalisen rasvan vähentämistä ja vyötärön ympärysmitan pienentämistä. Näihin vaikuttaminen on kriittisessä asemassa, kun yritetään laskea riskiä sairastua sydän ja verisuonitauteihin, varsinkin 2. tyypin diabeetikoilla. Tämä tukee väitettä siitä, että kananmuna on sekä terveellinen osa ruokavaliota, että sopii 2. tyypin diabeetikoiden ruokavalioon terveyttä edistävänä tekijänä.

Kuva: Dana Tentis

Suomalaisilla varaa kasvattaa munankulutusta

Tanskassa on suurin kananmunankulutus Euroopassa keskiarvolla yli 4,5 kananmunaa viikossa. Seuraava tieto perustuu hiljattain valmistuneeseen systemaattisen katsaukseen, jossa yhdisteltiin monien tutkimusten tulokset.

Suomalaiset syövät keskimäärin noin kaksi kananmunaa viikossa.

Katsauksen mukaan suomalaiset syövät keskimäärin noin kaksi kananmunaa viikossa, joka on alle puolet Euroopan keskiarvosta.

Munasta on moneksi

Kananmuna on edullinen tuote, joka taipuu monen ruoan lisukkeeksi, mutta siitä on myös helppo valmistaa vaikka päivällinen, esimerkiksi munakas.

Helpoin tapa nauttia kananmunaa eri muodoissa ovat Munaxin Salaattivalkuainen, proteiinismoothiet sekä Laitilan Proegg -nestemäinen valkuainen. Kaikki tuotteet sisältävät runsaasti pastöroitua kananmunan valkuaista ja täten reilusti proteiinia.

Löydät lukuisia vinkkejä ja reseptejä painonhallintaan ja mm. fitness-urheiluruokavalioon sopivia vinkkejä tästä.

Toimitus: Kristian Eloluoto/Munax Oy