Kuka olet?

Olen Ville Rintala 28-vuotias TFW Turku -salin päävalmentaja ja Spartan Gear -ohjaajakouluttaja. Toimin myös urheilijoiden fysiikkavalmentajana juonioritasosta aina aikuisten huippu-urheilutasolle asti.

Taustana minulla on yli vuosikymmenen kokemus toiminnallisesti harjoittelusta. Lajitaustana löytyy mm. kamppailu, crossfit, voimanosto, painonnosto, kahvakuula ja paljon paljon muita! Koulutan ja ohjaan monipuolisesti perus kuntoilijoita aina huippu-urheilijoihin asti. Toimin salimme päävalmentajana ryhmäliikunta tunneillamme sekä henkilökohtaisessa valmennuksessa ohjaan peruskuntoilijoita sekä urheilijoita.

Miksi liikunta ja treenaaminen on tärkeää?

Liikunta sekä eritoten lihaskuntoharjoittelu on tärkeää yleisen hyvinvoinnin kannalta. Kokonaisvaltaisella harjoittelulla ennaltaehkäistään vammoja, saadaan energiaa arkirutiineihin sekä työntekoon.

Mikäli yleiskunto sekä lihaskunto on huono, yleisesti energiatasot ovat huonot sekä myös luova-ajattelu, aktiivisuus mm. töissä heikkenee. Tästä johtuen myös eritämme enemmän stressihormonia, joka aiheuttaa jos jonkinlaisia oireita arkielämässämme. Nukumme huonosti, emme syö terveellisesti ja monipuolisesti ja tästä karrikoidummekin jo äkkiä liikalihavuuteen sekä suoraan sanottuna laiskuuteen.

Miksi ravinto on tärkeää?

Monipuolinen ravinto on kaiken a ja o. Mikäli emme syö monipuolisesti ja säännöllisin väliajoin, energiatasomme heittelevät.

Ravinto on ehkä nykyään enemmän pinnalla siitä, että kuinka tärkeä osa-alue se on esimerkiksi urheiljoiden keskuudessa.

Mikäli ravintopuoli ei ole kunnossa on lähestulkoon ihan sama kuinka kovaa tai paljon urheilee. Urheilijan ja kuntoilijan ravinto ei eroa toisistaan muuta kuin energiakulutuksena. Urheilija joka treenaa päivittäin useamman kerran päivässä vaatii luonollisesti enemmän energiaa (ruokaa) kuin kuntoilija. Monesti ruokaa syödään liian vähän tai liian epäsäännöllisesti. Näin ollen elimistömme alkaa pitämään ravinnosta enemmän kiinni ja tällöin valitettava fakta on, että energia varastoituu mm. rasvana vartaloomme. Säännöllisellä sekä monipuolisella ruokavaliolla saamme kehomme käyttämään ruuasta saatavan energian palautumiseen sekä korjaamaan liikunnalla aiheutuvaa puutosta lihaksistossa ja hermostossamme.

Miten oikeaoppisesti syödään ja treenataan?

Nopeasti karrikoituna, säännöllinen sekä monipuolinen puhdas mahdollisimman vähän käsitelty ruoka yhdistettynä tehokkaaseen yleiskunto + lihaskuntoharjoitteluun toimii kuntoilijalla parhaiten.

Moni mieltää treenaamisen ja laihduttamisen siihen, että syödään vähemmän ja käydään lenkillä paljon.

Treenamisessa tulee olla mukana lihaskunto harjoittelua, jos ajattelet että sinulla on 2-vuotias lapsi joka painaa 15kg, jaksatko nostaa sitä jos lenkkeilet pelkästään mutta et ylläpidä lihaskuntoasi, lapsi kasvaa ja lenkkeilemällä poltetaan vähäisetkin lihakset pois kropasta ja lasta ei jaksa enää muutakuin vetää perässä.

TFW Turun (Training for warriors) harjoittelun ideologia on yhdistää voima, yleiskunto sekä lihaskuntoharjoittelu tehokkaaksi kokonaisuudeksi.

Harjoitamme perusvoimaharjoittelulla kehoomme lisää lihasmassaa sekä nostamme voimatasoja, lisäämme kokonaisuuteen kestävyysharjoittelua koko kehoa kuormittavilla aerobisilla harjoiteilla ja yhdistämme tähän lihaskuntoharjoittelua, jossa käytössä meillä on mm. kahvakuulat, kuntopallot sekä omankehon paino.

Miten alkujaan löysit Laitilan Kanatarhan Proegg -tuotteet?

Löysin Proegg smoothien ruokakaupan kylmähyllystä ja testasin ja tykästyin heti, otin omaan ruokavalioon mukaan Smoothien välipalaksi ja Proegg valkuaisen aamupalamunakkaan valmistuksen helpottamiseksi.

Tällä hetkellä syön jokapäivä kananmunia sekä valkuaista ja monien väittämien jälkeen voin todeta henkilökohtaisena ihmiskokeilunani että kananmuna ei nosta perusterveen ja liikkuvan ihmisen kolesterolitasoja lainkaan, päinvastoin.

Mikä on oma herkkureseptisi Proegg-tuotteista?

Herkkureseptini on joka-aamuinen munakkaani, jokainen määrittelee omat määrät tietysti oman lihasmäärän ja painon mukaan, tässä jotakuinkin suuntaa-antava sekä monelle sopiva tehokas, vähähiilihydraattinen aamupala josta irtoaa energiaa koko aamupäivään!

  • 1 dl Proegg valkuaista
  • 1-2 kokonaista kananmunaa
  • Kourallinen sipulia
  • Kourallinen paprikaa
  • Kourallinen kalkkunaleikkelettä
  • Mausteeksi:
  • Himalayan suolaa
  • Mustapippuria
  • Valkosipulijauhetta (ei pakollinen)

Kuumenna pannulla Teelusikallinen kylmäpuristettua luomu kookosrasvaa
– Lisää sipuli, paprika sekä kalkkuna, paista niin että pinta on hieman pehmennyt lisää suola.
– Lisää joukkoon kevyesti vatkattu valkuainen + kananmunat
– voit paistaa kokonaisuudesta omeletin tai jos on kiire aamu niin tee munakokkeli sekoittamalla kaikki matskut sekaisin

Paistamisen jälkeen lisää valmiin aterian päälle pippuria ja valkosipulia mielesi mukaan.

Jos nyt haluaa kesäksi kuntoon, miten suosittelet, että etenee?

Kesäkunto on lähestulkoon jokaisen mielessä viimeistään toukokuussa.

Kesäkunnon saavuttamiseksi vaaditaan itsekuria, ravintoa ja sopivassa suhteessa treeniä, asiaa ei kannata ottaa diettinä. Yleisesti ”normaali” ihminen jaksaa dieetata viikon, jonka jälkeen annetaan itselle vapaus syödä 1-2 päivää mitä lystää ja taas ollaan lähtöpisteessä jonka eteen ollaan tehty jo viikkoja töitä!

Anna itsellesi mahdollisuus: syö viikottain 90 % hyvin ja järkevästi niin 10 % aterioista voit ottaa kevyemmin ja herkutella vaikkapa jollain pienellä herkulla, näin emme tee hallaa kokonaisuudelle!

Lopuksi!

Olet tervetullut tutustumaan TFW Turun treeniin ilmaiseksi Hurrikaani tunnillemme, niin muovaamme sinut kesäkuntoon taatusti! Saat ammattivalmentajien opastuksella tehokkaat treenit. Meillä on myös aktiiviset Personal training palvelut jossa teemme henkilökohtaiset kunto-ohjelmat sekä ravinto-ohjelmat.

Mikäli sinua kiinnostaa ajatus tsekkaa
www.tfwturku.fi

Jos haluat tutustumaan TFW treeniin ota yhteys info@tfwturku.fi