Kuka olet?

Olen Sanna Laitinen, bloggaava tapahtumatoimitusjohtaja. Joku saattaa tunnistaa minut TIKIS-treenimedian videoilta, joku voi olla bongannut minut joissakin tapahtumissa.

Miksi liikunta ja treenaaminen on tärkeää?

Minulle treeniaika on sitä inspiroivinta aikaa päivästä. Missään muualla en saa yhtä hyviä ideoita kuin kyykkytangon alla, lukemattomien hikikarpaloiden kanssa. Treenaaminen on myös ainoa keino pitää keho terveenä, liikkuvana, voimakkaana ja kivuttomana. Enää ei alaselkä eikä polvet kipuile, kun treenaa oikein!

Liikun myös ihan ulkonäöllisten seikkojen takia. Treenaan sen takia, että saisin syödä mahdollisimman paljon, ja näyttää silti mahdollisimman kuvattavalta. Pöhkön kuuloista, mutta noin se vain menee. Ja menee muuten sitä ruokaakin! Ihanaa!

Miksi ravinto on tärkeää?

Olet varmasti kuullut sanonnan jotkut syövät elääkseen, ja jotkut taas elävät syödäkseen. Minä kuulun vahvasti jälkimmäiseen kategoriaan. Rakastan herkutella, mutta joka vuosi herkutteluun näyttää tulleen uusia vivahteita ja muttia. Enää ei pysty nykäisemään kahta karkkipussia kerralla ilman seuraavien päivien seuraamuksia.

Ihana, terveellinen, värikäs, monipuolinen kotiruoka on parasta mitä ihminen voi itselleen tarjota. Moni valitettavasti tuntuu pihistelevän juuri siinä tärkeimmässä, eli terveellisen ruoan määrässä. Pienet kalorit johtavat helposti suunnattoman suuriin herkkuhimoihin.

Miten oikeaoppisesti syödään ja treenataan?

Moni nettivalmennuksiini osallistunut tuntuu yllättyneen siitä, kuinka paljon oikeasti saa syödä hyvää, monipuolista ruokaa saadakseen päivittäisen energiantarpeensa täytettyä! Rohkaisen siis jokaista syömään runsaasti hyviä, puhtaita raaka-aineita pelottomasti. Tuskinpa kukaan oikeasti on pelkillä banaaneilla lihonut.

Treenata kannattaa sen verran ja sillä tyylillä, mikä sopii omaan viikko-ohjelmaan kaikista parhaiten. Esimerkiksi monet valmennettavani tykkäävät erityisen paljon kotitreeneistä, koska ne sopivat nopeutensa, helppoutensa ja tehokkuutensa ansiosta niin hyvin kiireiselle ja perheelliselle ihmiselle. Perusliikkeillä pääsee jo pitkälle – pari-kolme viikoittaista lihaskuntoharjoitusta, ja sopivasti monipuolista aerobista kunto- ja hyötyliikuntaa, se riittää hienosti.

Toisinaan, varsinkin alkuinnostuksissaan, moni aloittaa aika lujaa. Treenataan ehkä liikaa, ja syödään ehkä liian vähän. Tällainen touhu on yleensä parasta melkeinpä kääntää päälaelleen, ja miettiä, kuinka vähäisillä muutoksilla omassa perusarjessasi alkaisit saada muutoksia aikaan kehossasi? Välillä vähemmät muutokset todellakin ovat enemmän, hyödyllisempiä ja kauaskantoisempia!

Miten alkujaan löysit Laitilan Kanatarhan Proegg -tuotteet?

Löysin Proegg-tuotteet aika nopeasti sen jälkeen, kun ne tulivat myyntiin! Olin juuri palannut miltei vuoden mittaiselta Kaakkois-Aasian reissultani, ja olin ihan fiiliksissä siitä, kuinka monipuolisia proteiininlähteitä Suomesta saakaan. Ei pelkästään maitotuotteita tai kanaa. Ja nyt pääsin ensimmäisten joukossa testaamaan jotakin, mitä Suomessa ei ennestään ollut!

Ihan ensimmäisenä maistoin omenan ja vaniljan makuista Proegg-smoothieta. Se on yhä tänä päivänä lempparituotteeni koko tuoteperheestä, sillä se on niin monikäyttöinen ja herkullinen ihan sellaisenaankin.

Mikä on oma herkkureseptisi Proegg-tuotteista?

Lempparireseptini kuuluu smoothie- tai jäätelökategoriaan. Siinä hyvät rasvat saadaan avokadonpuolikkaasta, makeutta ja hyviä hiilihydraatteja yhdestä kokonaisesta, kypsästä banaanista. Valmiiksi kypsennettyä valkuaista tai pastöroitua valkuaista proteiininlähteeksi. Jäitä ja nestettä vielä perään ihan pikkiriikkisen (esim maitoa, vettä tai mehukeittoa). Blenderissä sekaisin.

Ai että miten hyvää!

Kannattaa koristella vielä koko smoothie-kulho-annos lempparimarjoilla, -pähkinöillä ja -siemenillä. Ihan mieletön aamu- väli- tai iltapala, tai palauttava herkku treenin jälkeen!

Jos nyt haluaa kesäksi kuntoon, miten suosittelet, että etenee?

Lisää asteittain treeniä viikkokalenteriisi. Se voi olla ihan vain kevyttä ulkoilua aluksi, kävely- tai hölkkälenkkejä. Mieti, mikä olisi sinulle kivoin tapa kohentaa lihaskuntoa parina kertana viikossa – kotitreenit, kuntosaliharjoitukset, ryhmäliikunnat tai ihan joku muu laji?

Muista syödä kämmenenkokoinen annos proteiininlähdettä jokaisella aterialla, siis noin viisi kertaa päivässä. Protskut tasoittavat mukavalla tavalla verensokerinvaihteluita ja näin auttavat herkkuhimojen loitollapitämisessä. Proteiini pitää myös nälän loitolla pitkään, siis aina seuraavaan ateriointiin asti. 😉

Aurinkoista kevättä kaikille Proegg-herkuttelijoille!

Sanna

www.sannalaitinen.fi
@sannalaitinen.fi