Kuka olet?

Anita Rusanen 39 v., 15-vuotiaan teinitytön äiti, ryhmäliikuntaohjaaja, personal trainer yrittäjä. Päätoimipisteeni on Mentor Gymillä Turussa.

Miksi liikunta ja treenaaminen on tärkeää?

Liikunta on tehokas keino edistää ja ylläpitää terveyttä ja toimintakykyä, iästä, sukupuolesta ja elämän tilanteesta riippumatta. Ja tietysti se tuo hyvää fiilistä! Erityisesti lihaskuntoharjoittelu on tärkeää, sillä lihaskunto alkaa heikentyä jo kolmenkymppisenä. Kannattaa muistaa, että voimaharjoittelu polttaa kaloreita levossakin.

Miksi ravinto on tärkeää?

Ruoka on polttoaineemme, vireystaso ja suorituskyky paranee. Ravinnolla on myös yhteys mieleemme. Ei ole yhdentekevää mitä suuhumme laitamme. Runsaasti transrasvoja ja sokeria sisältävä ravinto on yhdistetty masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Kun taas runsaasti aminohappoja, hyviä rasvoja ja D-vitamiinia lisältävä ruokavalio sen sijaan selättää apean mielialan. Suoliston hyvinvoinnin kannalta on tärkeää syödä mahdollisimman puhdasta ruokaa.

Miten oikeaoppisesti syödään ja treenataan?

Tärkeää on pitää ateriarytmit säännöllisenä, jotta verensokeritaso ei pääse laskemaan. Nälkäisenä turvaudutaan helpommin mielitekoihin. Hyvä ateria väli on n.2-3h. Eineksiä tulisi välttää ja syödään mahdollisimman puhdasta ruokaa, ”tiedä mitä syöt”.

Miten alkujaan löysit Laitilan Kanatarhan Proegg -tuotteet?

Laitilan Proegg tuotteet ovat meillä Mentorilla myynnissä. Ja sitä kautta olen löytänyt teidän kätevät ja arkea helpottavat tuotteenne!

Mikä on oma herkkureseptisi Proegg-tuotteista?

Minun ehdoton suosikkini on Egg Protein, maku orange. Laitan sitä aamupuuron joukkoon. Se on loistava proteiinilisä. Maku on todella herkullinen ja raikas!

Jos nyt haluaa kesäksi kuntoon, miten suosittelet, että etenee?

Ensiksi kannattaa siistiä ruokavalio kuntoon. Eteenkin kannattaa kiinnittää huomiota säännöllisiin ateriarytmeihin. Riittävä veden juonti on myös tärkeää. Lihaskuntoharjoittelua 2-3 kertaa viikossa. Lihasmassa kiihdyttää aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa tehokkaasti. Aerobista liikuntaa 1-2 kertaa viikossa. Aerobinen liikunta on olennaista rasvanpoltossa. Tärkeänä pidän kuitenkin omasta kunnosta ja hyvinvoinnista huolehtimista ympräri vuoden.

Kevätterveisin Anita

Insta:
@anitarusanen

Facebook:
www.facebook.com/ValmentajaAnitaRusanen/