Kuka olet?

Olen Amanda Essén, 22-vuotias Fitnessmalli 2017 -kilpailija Paraisilta. Olen ammatiltani FISAF ja EHFA Personal Trainer, bloggaaja (vuodesta 2013) ja lisäksi teen töitä mallina ja kiireapulaisena risteilyaluksilla. Suurin osa arjesta menee fitness-elämään. Tarkoitan sillä kilpailemista, tasapainoista ruokavaliota ja treenaamista. Päivitän säännöllisesti Svagtillstark-blogiani ja -instagramia (17700+ seuraajaa). On ollut mahtavaa, että voin inspiroida ja motivoida niin monia ihmistä!

Bloggaaminen on poikinut paljon hyvää. Olen muun muassa ollut mukana Yle TV5 Sportmagasin ohjelmassa, joka käsitteli fitness kilpailemistani. Olen puhunut aiheesta myös Ylen radio-ohjelmissa.

Vuonna 2013 olin eduskunnassa puhumassa syömishäiriön hoidon erilaisuudesta Suomessa ja Ruotsissa. Olen itse joutunut hakeutuaan Ruotsin puolelle hakemaan apua, kun sitä ei kotimaassani ollut silloin tarjolla. Olen myös osallistunut ruotsalaiseen kirjaan ”Bli en Confidenza” (kirja auttaa ja vahvistamaan nuorten naisten itseluottamusta ja itsetuntoa). Syömishäiriöstä olen puhunut radiossa, lehtiartikkeleissa ja blogini kautta ja yrittänyt auttaa näiden väylien kautta niin monia kuin mahdollista.

Aloitin 16-vuotiaana catwalk- sekä fashionmallin työt. Olin pitkä ja
hoikka enkä paljon käynyt salilla. Matkustin eri maihin ja kävin päivittäin castingeiss. Vuonna 2013 kokeilin missikisoja ja osallistuin Miss model of the world 2013 Suomi ja voitin kilpailun.
Missikisojen jälkeen aloitin fitnessurheilun. Kyllästyin olemaan laiha ja väsynyt, joten aloitin käymään salilla yksikseni tai isäni kanssa. Huomasin, miten paljon paremmin aloin voimaan. Tein sen vain ja ainoastaan oman itseni vuoksi ja ei ollut mitään mikä olisi voinut saada minut lopettamaan. Olin löytänyt oman juttuni ja se tuntui mahtavalta. Sen jälkeen olen tehnyt pääasiassa fitnessmallin töitä/kuvauksia.

Olen kilpaillut Bikini Fitneksessä junioreissa kolme kertaa, mutta tänä
vuonna satsaan Fitnessmalli 2017 kilpailuun. Rakastan esiintymistä lavalla. Kokemuskaan ei muuta sitä tunnetta ja jännityksen tunnetta, joka syntyy ennen lavalle menoa. Mutta se tunne tuntuu hyvältä ja tuo myös energiaa esiintymiseen.

Menestymisen halu on aina ollut iso osa minua ja motivoi minua myös treenaamaan lisää. Jokainen yritys on askel lähempänä tavoitettani. Luonteeseeni kuuluu, että periksi en anneta, jos jotain on päätetty.  Epäonnistumisia ja takapakkeja tulee aina elämässä, mutta sanotaanhan että vastoinkäymiset kasvattavat.

Elämä on elämistä varten! Minulle tärkeitä asioita on terveys, nautinto ja hyvinvointi. Vaikka pidän tavoitteista ja haasteista, niin tärkeintä on että voin hyvin ja on onnellinen. Fitness on tällä hetkellä minulle yksi suurimmista intohimoistani. Salitreeni on kehittänyt minusta vahvan ja itsenäisen. Olen käynyt nuorempana läpi niin syömishäiriön kuin masennuksen. Nämä vastoinkäymiset ovat kasvattaneet minusta henkisesti vahvan. Tänään pyrin auttamaan ja olemaan tukena kaikille, jotka ovat samantapaisessa tilanteessa kuin olin vuosia sitten. Toivoisin, että ei kenenkään tarvitsisi kokea samaa mitä minä koin.

Miksi liikunta ja treenaaminen on tärkeää?

Varmasti monet syövät terveellisesti ja treenaavat ulkonäön vuoksi, mutta on myös niitä, jolle motiivi on täysin eri. Kun minä vihdoin aloin kehon hajottamisen sijaan pitää siitä huolta, huomasin valtavan eron itsessäni ja kehossani. Olin vuosia kärsinyt syömishäiriöstä, masennuksesta, reumasta ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja treenaamisen myötä huomasi, miten kehityin ihmisenä ja miten kehoni muuttui positiivisempaan suuntaan.

Treenaan ympäri vuoden, vaihtelevasti. Välillä treenaan enemmän ja välillä vähemmän. Salitreeni saa minut tuntemaan itseni vahvaksi ja energiseksi, ja hyvän treenin jälkeen olen onnellinen. Reumani voi paremmin ja kipuni vähenevät, eikä saa unohtaa treenin jälkeisiä täydellisiä yöunia.

Miksi ravinto on tärkeää?

Voimaharjoittelusta seuraa hyvä ruokavalio. Haluan antaa keholle hyvää ravintoa, rakennusmateriaalia ja palautusta, ei vain energiaa. Ruokavaliolla on yllättävän tärkeä osa treenissä, se auttaa jaksamisessa ja myös mahdollisuuden nauttia treenaamisesta.

Miten oikeaoppisesti syödään ja treenataan?

Kaikkein tärkeintä on pitää huolta itsestä ja tehdä sitä mikä tuntuu hyvältä. Jos et pidä treenaamisesta tai et ole innostunut terveellisestä ruokavaliosta, niin mielestäni sinun ei pitäisi eikä tarvitse elää niin. Treenin pitää olla hauskaa ja ruoka pitää olla nautinto! Se ei saa olla väkinäistä.

Ruoka ei ole vain energiaa. Ruualla on iso merkitys meidän koko kehon toimintaan. Kaikki ravinnonlähteet eivät ole samanlaisia. Eri ruuat vaikuttavat eri tavoin aineenvaihduntaan, nälän säätelyyn, hormoneihin sekä terveyteen (Ja tottakai treeneihin, niin kuin mainitsin)

Liikunnan on tarkoitus olla yksi terveellisimmistä asioista mitä voit kehollesi antaa, mutta aina voi myös hyvät asiat mennä överiksi. On ihmisiä jotka eivät liiku metriäkään, ja ihmisiä joiden elämä on pelkkä treeniä.

Kaikessa pitää olla raja. Edes huippu-urheilijat eivät treenaa ilman lepopäiviä. Kaikki pitää tehdä kohtuudella. Minusta helpoin olisi vain löytää elämäntapa, jossa voit tehdä arkiliikuntaa mistä pidät ja saada kaikki välttämättömät ravintoaineet ruuasta mitä kehosi tarvitsee päivittäin. Uskon, että siten myös löytyy tasapaino ja nautit näistä rutiineista.

Miten alkujaan löysit Munaxin ja Laitilan Kanatarhan -tuotteet?

Kun näin Laitilan tuotteet ruokakaupassa, niin ensi silmäyksellä innostuin välittömästi ja ostin kaapin täyteen uutuustuotteita ja aloitin testaamisen mihin kaikkeen niitä voisi käyttää. Ruuanlaitto helpottui huomattavasti, koska käytän paljon munia ja munanvalkuaisia varsinkin sen erinomaisen proteiinilähden (ja tottakai, muiden ravintoaineiden) takia.

Mikä on oma herkkureseptisi Proegg-tuotteista?

Vaikea valinta! Mutta täytyy sanoa, kyllä se on joka päiväinen ”proteiinifluffi” joka on tehty Proegg-valkuaisista, pakastemarjoista ja rahkasta. Vaahdotan ne koneella ja sekoitan ne yhteen. Se on mainio iltapala, jonka täydennän hedelmillä, pähkinöillä ja joskus jopa suklaakastikkeella. Blogissani on paljon erilaisia reseptejä. Käykää tutustumassa! fitnessmalli.fi/svagtillstark/

Terkuin
Amanda

fitnessmalli.fi/svagtillstark/
@svagtillstark